logo
DEBITEURENBEHEER:

Een effectief en goed georganiseerd debiteurenbeheer is de sleutel naar het
succesvol innen van openstaande vorderingen. Helaas hebben heel wat
bedrijven in de praktijk gebrek aan tijd of ontbreekt de expertise hiervoor. Het gevolg hiervan is een hoog bedrag aan openstaande vorderingen.

Hoe voorkomt u dit?

Onder andere door duidelijk en consequent met uw debiteuren om te gaan. U blijft dan geloofwaardig en effectief. de DiJA groep is graag bereid met u eens kritisch te kijken naar de werkwijze en effectiviteit van uw debiteurenbeheer en adviezen ter verbetering aan te dragen. Ook kan de DiJA groep helpen met het opstellen van betalingsherinneringen en aanmaningen die vriendelijk zijn, maar aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.

Organiseer uw debiteurenbeheer
Het debiteurenbeheer is nog vaak ondergebracht bij de boekhouding, waar iemand het 'er even bij doet'.
Beter is het om er een aparte taak van te maken. En nog beter is het om zelf geregeld tijd vrij te maken om met uw debiteurenbeheerder te overleggen. Uit onderzoek van Bureau Trendbox blijkt, dat de helft van de ondernemers in het MKB minder dan vier uur per week aan debiteurenbeheer besteedt. Zij zitten hun debiteuren duidelijk te weinig achter de broek aan.

1. Iemand met durf
Stel voor het debiteurenbeheer iemand aan die goed met klanten kan omgaan. Het moet iemand zijn die de telefoon durft te pakken en afspraken durft te maken. Dus niet iemand die alleen goed is met getallen.

2. Bevoegdheid
Geef deze persoon ook de bevoegdheid om betalingsafspraken met klanten te maken, zodat er aan de telefoon meteen spijkers met koppen geslagen kunnen worden.

3. Niet bij de boekhouding
Het debiteurenbeheer onderbrengen op de boekhoudafdeling werkt goed als u alleen maar trouwe klanten heeft die altijd op tijd betalen. Is dat niet het geval, dan verdient het aanbeveling een aparte afdeling op te zetten of het debiteurenbeheer bij de controller onder te brengen.

Ook kleine vorderingen

Uit onderzoek van Graydon blijkt dat de helft van de ondervraagde ondernemers alleen vorderingen boven de 500 euro uit handen geeft. En dat terwijl veel incassobureaus een speciale service hebben die gericht is op het innen van kleine bedragen. Kleine afnemers betalen soms niet omdat ze erop gokken dat er voor kleine bedragen toch geen actie wordt ondernomen.

Klant kwijt?

Veel ondernemers zien af van een incassobureau omdat ze bang zijn dat ze de relatie met de klant zullen schaden. Maar een niet-betalende klant is eigenlijk geen klant. En het is dus maar de vraag of u überhaupt nog prijs stelt op een relatie met deze 'klant'.